Från idé till lansering

Vi kan erbjuda allt från idé till färdig webbplats. Alltså hela kedjan med tjänster som krävs för att skapa en snygg, användarvänlig och funktionell webb. För ett bra slutresultat krävs det att man utgår från verksamheten och målgruppens behov. Därför samarbetar vi med företag inom grafisk form, sökmotoroptimering, webbdesign, varumärkesstrategi, systemutveckling, sociala-medier, copy, foto, film, översättning mm.

ER Webb bygger din webbplats

Din idé står i centrum. Vi vidareutvecklar gärna dina idéer. Du har den bästa kunskapen om ditt företag och med vår kompetens inom webbutveckling skapar vi tillsammans en unik webbplats.

Vi bygger i WordPress

Ca 37,5% av hela världens webbplatser har byggts i WordPress, som är ett licens- och kostnadsfritt verktyg.

ER Webb bygger helst din webbplats i WordPress. Tidigare utvecklade vi vårt eget webbverktyg, men för kunden är det bättre att vi bygger webbplatsen i ett större verktyg. Ni blir friare. Hela världens webbutvecklare skapar gemensamma tillägg (plugin) som vi kan använda, ladda ner eller köpa för alla de funktioner som du vill ha på din webbplats.

ER Webb vill samarbeta – länge

Vi värdesätter att du som kund är nöjd och att du stannar hos oss. Utbildning i webbverktyget ingår alltid när du väljer att bygga din webb hos oss, likaså en manual som stöd när du ska administrera och uppdatera webben. Vi kan också erbjuda er bra och långsiktiga lösningar när det gäller support, uppgradering, sökmotoroptimering och webbhotell.

Ring 0708-80 27 01 eller mejla eva@erwebb.se

Viktiga steg för ett lyckat webbprojekt

Ett kostnadsfritt inspirationsmöte är den bästa starten. Då kan vi lyssna på dina behov och vi får veta mer om varumärket, verksamheten, målgrupp, innehåll, struktur, grafisk profil, teknisk plattform och kopplingar till andra system. Vi diskuterar mål, strategi, funktionalitet och er budget. Efter mötet kan vi ge dig en offert.

Ni kanske redan har en grafisk profil som vi kan utgå ifrån för att skapa design för webben. Beroende på budget kan vi göra omfattande designskisser eller enklare moodboards. Det som bör vara med är navigation, sidmallar, färgskalor, typografi, bildmanér, illustrationer och grafiska element. När idéerna godkänns kan vi påbörja skapandet av den nya webbplatsen.

Sid- och menystrukturen är viktig. För även om den går att andra i verktyget är det bra om den är genomtänkt utifrån er målgruppen vid lanseringen. Huvudmeny, undersidor, rubriker och underliggande rubriknivåer är sådant som kan visas i ett strukturschema. I och med den får vi en bra överblick över webbplatsen storlek.

Design- och strukturarbetet är grunden för att kunna vi ska börja bygga webbplatsen på det valda webbhotellet. Vi skapar menyerna och sidornas struktur. Designbesluten blir till verklighet på sidmallarna. Vi installerar tillägg (plugins) som ger de funktioner som ni önskade. I denna del av arbetet är det bra med täta avstämningsmöten, så vi vet att vi är på rätt väg.

Med strukturschemat som grund kan produktion av innehåll som texter, bilder och grafiska element. Ni kanske själva skriver alla texter och/eller har bilder redan, annars hjälper vi till med det. Vi skapar sidmallar genom att lägga in bilder, filmer, texter och illustrationer på ett antal exempelsidor. På avstämningsmötena godkänner ni efter hand och vi kan arbeta vidare. Vi kan hjälpa er att lägga in allt material, annars kan ni själva göra det efter utbildning. Vi kan förmedla bra skribenter om ni vill få hjälp med  texterna till den nya webbplatsen.

Ibland ska något annat system integreras på webbplatsen, som t.ex. bokningssystem, medlemsregister eller betalningslösningar. Främst använder vi befintliga tillägg (plugins) men om det inte finns något som passar så utvecklar vi ett plugin specifikt för er.

Kvalitetssäkring innan lansering är viktigt. Buggas ska fixas, designen ska kontrolleras i olika skärmar, plattformar och webbläsare.

Vid lansering ska allt fungera. Domänadresser ska riktas om. Ibland ska gamla sökträffar också omdirigeras så att era sökträffar inte minskar. När allt fungerar och allt innehåll är på plats lägger vi upp ett Google Analytics-konto med spårningskod för besöksstatistik.

Efter eller före lansering är det dags för utbildning i webbverktyget. Beroende på budget träffas vi en eller flera gånger. En manual på de viktigaste handgreppen ingår såklart.

I grunden för sökmotoroptimeringen är det innehåll med bilder och texter som webbplatsen har. Via pluginet ”SEO by Yoast” kan vi sedan ytterligare stärka varje sida. Webbplatsen har ett Google Analyticskonto som också har betydelse.

Det finns mycket man kan göra ytterligare. En tid efter lanseringen kan vi ordna uppföljande möte kring sökmotoroptimeringen med en av våra samarbetspartners. Då är det bra att statistik redan har genererats som kan analyseras.

Vi kan erbjuda support om ni kontinuerligt vill ha hjälp med webben. Hur ofta och hur mycket bestämmer ni förstås själva. Om nya behov dyker upp som till exempel uppgradering, felsökning eller större ändringar jobbar vi per timme eller så gör vi en ny offert.

WordPress-teamet presenterar nya versioner av webbverktyget WordPress med jämna mellanrum. Anledningar till dessa nya versioner är förbättringar av funktioner och säkerhet. Även designtemat och tilläggen på er webbplats behöver uppgraderas ibland.
Läs mer om uppgradering här

Checklista för ny webbplats

Här kan du ladda ner vår praktiska checklista inför skapandet av en ny webbplats.